به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کرمان)، غزل راهب رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: متخصصان معتمد مزیت های بسیاری برای این نوع فناوری قائل هستند، از جمله اینکه این طرح، میزان درصد قیر مصرفی را ۳۰ درصد و از نظر اقتصادی تا ۱۵ درصد هزینه ها را کاهش داده است.
راهب افزود: در حال بررسی هستیم که در توسعه این طرح، جایگزینی گوگرد به جای قیر افزایش یابد، این پروژه مزیت های زیادی دارد از جمله اینکه در چرخه تولید محصولات نفتی سالانه ۱.۶ میلیون تن محصول گوگرد داریم که یک مشکل محیط زیستی است و اگر بتوانیم از آن در فناوری استفاده کنیم؛ می تواند بسیار موثر باشد.
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در کنار سازمان راهداری و شرکت های خصوصی به عنوان بانیان اصلی توسعه راهها کشور قرار دارد و امیدواریم بتوانیم فناوری های نوین همچون استفاده از پودر لاستیک و فناوری های قیرهای اصلاح شده را توسعه دهیم.
مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز گفت: استفاده از این نوع آسفالت با توجه به مقاومت بالاتر، وضعیت سیاه شدگی و انعطاف پذیری در اولویت مناطق پرترافیک کشور است و این پروژه در کرمان به صورت پایلوت کشور اجرا می شود که پس از آزمایش های عملکردی و بررسی نتیجه کار، آن را توسعه می دهیم و فراگیر می کنیم.
فیروز قیاسی افزود: گوگرد جایگزین بسیار خوبی برای قیر است و این طرح به لحاظ عملکردی فوق العاده بوده، مقداری نگران مسایل زیست محیطی بودیم که خوشبختانه با حمایت مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی از این طرح به سرانجام می رسد.
علی عبدالهی گفت: بر این اساس ۳۰ درصد از قیر مصرفی کاهش می یابد و جایگزین آن گوگرد اضافه می شود که سه کیلومتر در این مسیر اجرا می کنیم و سپس وضعیت ترافیک آن پس از یک سال بررسی و ارزیابی می شود تا اگر این روش نسبت به شرایط آب و هوایی پاسخگو باشد، این پروژه را به تمام جاده های استان کرمان تعمیم دهیم.
عبداللهی اضافه کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان آمادگی و ظرفیت لازم جهت بهره گیری از روشها و فناوریهای هایتک جهت نگهداری هرچه بهتر راهها و بهینه سازی شبکه را دارد.